Uczniowie przygotowują się do zdania pierwszego, z dwóch egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
Kwalifikacja K1 Nazwa kwalifikacji:
Ocena
stanu środowiska (R.7.)
Egzamin planowany jest na maj / czerwiec 2018 r.- czyli dopiero w klasie drugiej!
W klasie pierwszej rozpoczyna się nauka przedmiotów zawodowych.
Przedmioty w kształceniu zawodowym teoretycznym:
Monitoring środowiska
Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym:
Badanie komponentów środowiska
ROK SZKOLNY 2016/2017
===================================
We wrześniu, na terenie szkoły, odbyło się spotkanie z przedstawicielami MPWiK S.A. Przybyli na nie panowie:Maciej Kuchar oraz Krzysztof Ozimiński. Zapoznali nas z organizacją pracy zakładu, jego misją i dokonaniami. Wszyscy uczestnicy otrzymali materiały promocyjne dotyczące zasad uzdatniania wody i oczyszczania ścieków.
============================================
Nasza Szkoła od prawie dziesięciu lat bierze udział w ruchu na rzecz środowiska "Sprzątanie świata-Polska". W tym roku nie tylko przygotowaliśmy gazetki szkolne, ale również pojechaliśmy oczyszczać teren wokół Jeziorka Czerniakowskiego. Spisaliśmy się na medal! Dostaliśmy dyplom i... udzieliliśmy wywiadu dla telewizji TVP Warszawa.
Po raz pierwszy braliśmy udział w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Rolniczych - OWIUR - Ochrona i Inżynieria Środowiska. Zadania były trudne, ale dzielnie walczyliśmy...
===========================================
"Stany skupienia"
27 XI 2015r. klasy 1, 2 oraz 4 technikum ochrony środowiska uczestniczyły w warsztatach "Stany skupienia" organizowanych przez Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, Institute of Plasma Physics and Laser Microfusion.
Czego dotyczyły warsztaty i jak wyglądały zobacz w zakładce "Różności"!
Więcej informacji o fundacji i spotkaniu jest w zakładce "Różności"!
================
STYCZEŃ
UWAGA!
===============
============
LUTY
Kwasowość wody naturalnej to zdolność do zobojętniania silnych zasad mineralnych lub węglanów wobec umownych wskaźników. Kwasowość wód naturalnych jest wywołana głównie obecnością wolnego CO2 (rozpuszczonego), a także obecnością słabych kwasów organicznych (np. kwasów humusowych) oraz produktów hydrolizy koagulantów (sole glinu i żelaza). Kwasowość wody jest niepożądana w przypadku wykorzystania jej do celów przemysłowych. Jeżeli pH wody jest mniejsze od 4,6 występuje wówczas tzw. kwasowość mineralna wody (wywołana mocnymi kwasami) w woda wykazuje silne właściwości korozyjne wobec betonu i żelaza. Ten rodzaj kwasowości bardzo rzadko występuje w wodach powierzchniowych. W zakresie pH = 4,6 – 8,3 oznacza się kwasowość ogólną wody (wywołaną przez sumę kwasów mocnych i słabych) współistniejącą z zasadowością ogólną. Kwasowość wody oznacza się za pomocą miareczkowania potencjometrycznego lub miareczkowania roztworem NaOH wobec odpowiedniego wskaźnika.
Rok szkolny 2015/2016
Nasze pomysły na lekcje:
Co zrobimy w tym roku? |
WRZESIEŃ
Propagujemy segregację odpadów! |
Nasza Szkoła od prawie dziesięciu lat bierze udział w ruchu na rzecz środowiska "Sprzątanie świata-Polska". W tym roku nie tylko przygotowaliśmy gazetki szkolne, ale również pojechaliśmy oczyszczać teren wokół Jeziorka Czerniakowskiego. Spisaliśmy się na medal! Dostaliśmy dyplom i... udzieliliśmy wywiadu dla telewizji TVP Warszawa.
Odbieramy identyfikatory... |
Wszyscy razem... |
============================================
PAŹDZIERNIK
Pierwsze kroki w tyczeniu...
Kolega "starszy" zawsze pomoże...
|
============================================
LISTOPAD
Akcja plakatowa "Dbamy o Naszą Planetę"
Postanowiliśmy zmienić dekorację korytarza przy sali nr 29, w której mamy zajęcia laboratoryjne: badamy wodę, ważymy próbki gleby, mierzymy poziom hałasu.
Przygotowaliśmy plakaty uświadamiające konieczność dbania o nasze środowisko. W ten sposób chcieliśmy zwrócić uwagę na problem szacunku dla Ziemi.
Zobaczcie efekty naszej pracy!
============================================
Granulometria
Robiliśmy analizę sitową oraz obliczaliśmy % udział poszczególnych frakcji...
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o frakcjach gruntu zobacz stronę klasy III TOŚ!
===========================================
"Stany skupienia"
27 XI 2015r. klasy 1, 2 oraz 4 technikum ochrony środowiska uczestniczyły w warsztatach "Stany skupienia" organizowanych przez Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy, Institute of Plasma Physics and Laser Microfusion.
Czego dotyczyły warsztaty i jak wyglądały zobacz w zakładce "Różności"!
========================
Wizyta Prezesa Fundacji Nasza Ziemia...
We wrześniu w, w ramach akcji Sprzątanie Świata, czyściliśmy okolice Jeziorka Czerniakowskiego. Postanowiliśmy nawiązać kontakt z organizatorem i w dniu 30 listopada 2015 r. naszym gościem był prezes Fundacji Nasza Ziemia, Pan Sławek Brzózek. Mieliśmy niepowtarzalną okazję porozmawiać na temat stanu środowiska na Ziemi oraz możliwości podjęcia przez nas działań chroniących środowisko.
Więcej informacji o fundacji i spotkaniu jest w zakładce "Różności"!
================
STYCZEŃ
UWAGA!
W dniu 11 stycznia 2016 r. odbył się etap szkolny
Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.
Więcej informacji jest w zakładce "Różności"
===============
W dniu 19 stycznia byliśmy z naszą nauczycielką- Panią Anną Ziółkowską, na zajęciach terenowych w "Muzeum Geologicznym". Oglądaliśmy bardzo ciekawe eksponaty historii Ziemi i co ciekawe... szkielety dinozaurów wcale nas nie straszyły! Odwiedziliśmy wystawę "Zmiany klimatu a ewolucja człowieka".
WYSTAWA „ZMIANY KLIMATU A EWOLUCJA CZŁOWIEKA”
Wystawa „Zmiany klimatu a ewolucja człowieka” poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym ewolucji człowieka od najstarszych hominidów, przez australopiteki i wczesne homo, do Homo sapiens. Głównym celem wystawy jest podkreślenie roli zmieniającego się klimatu jako najważniejszego czynnika determinującego pojawienie się i ewolucję człowieka. Wystawa przygotowana została przez pracowników Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB i zrealizowana z wykorzystaniem okazów ze zbiorów Muzeum Geologicznego. (ze strony muzeum)Piękne uśmiechy do Pani Anny Ziółkowskiej |
Wulkan jest ok! |
Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie istnieje ponad 90 lat. W swoich zbiorach, wliczając w to także filie w oddziałach terenowych, przechowuje i eksponuje pełny zakres materiałów naukowych dotyczących budowy geologicznej Polski.
Różnorodność ekspozycji zainteresuje każdego: bogate kolekcje skał, liczne okazy minerałów i skamieniałości ułożone są w tematyczne wystawy. Znajdziesz tu szkielety wymarłych zwierząt z epoki lodowcowej, rekonstrukcję polskiego dinozaura - dilofozaura (Dilophosaurus wetherilli) i tropy dinozaurów zamieszkujących kiedyś nasze ziemie. Całość uświetniają: model pustyni i naturalnej wielkości rekonstrukcja jaskini. Ekspozycja jest interesująca zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla osób dorosłych. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Muzeum Geologicznego.
Strona internetowa muzeum
=================
Wycieczka do oczyszczalni "Czajka"
W dniu 27 stycznia 2016 r. byliśmy na zajęciach terenowych w oczyszczalni ścieków "Czajka".============
LUTY
Oznaczanie kwasowości
Uczniowie klasy 1 TOŚ podczas zajęć
„Badanie komponentów środowiska” wykonali
oznaczanie kwasowości wykorzystując zestaw do miareczkowania (statyw,
biureta, kolba stożkowa, titrant, analit, indykator) wybranych próbek wody.
Swoje spostrzeżenia oraz obliczenia z
wykonanego doświadczenia działu analizy miareczkowej, czyli alkacymetrii, zapisali w sprawozdaniach.
Alkacymetria to grupa metod analizy objętościowej
opartych na reakcji zobojętniania, które stosuje się do oznaczania kwasów i
zasad nieorganicznych i organicznych. Alkacymetria obejmuje dwa działy:
§
alkalimetrię – oznaczanie substancji przez
miareczkowanie mianowanym roztworem zasady
§
acydymetrię – oznaczanie substancji przez
miareczkowanie mianowanym roztworem kwasu.
Wskaźniki
pH – ( indykatory)
pH, służą do wyznaczania PK miareczkowania alkacymetrycznego i określania pH
roztworu. Są to związki chemiczne – najczęściej słabe kwasy lub zasady
organiczne (stosowane w postaci roztworów wodnych lub alkoholowych),
zmieniające barwę w określonym zakresie pH roztworu. W roztworach wodnych
tworzą one układy kwas –zasada. Jeżeli tylko jedna forma w układzie jest
zabarwiona, wówczas mówi się o wskaźnikach jednobarwnych (np. fenoloftaleina). Jeżeli dwie formy
układu mają różne zabarwienie, wtedy są to wskaźniki dwubarwne (np. oranż metylowy).
CIEKAWOSTKA:
Kwasowość wody naturalnej to zdolność do zobojętniania silnych zasad mineralnych lub węglanów wobec umownych wskaźników. Kwasowość wód naturalnych jest wywołana głównie obecnością wolnego CO2 (rozpuszczonego), a także obecnością słabych kwasów organicznych (np. kwasów humusowych) oraz produktów hydrolizy koagulantów (sole glinu i żelaza). Kwasowość wody jest niepożądana w przypadku wykorzystania jej do celów przemysłowych. Jeżeli pH wody jest mniejsze od 4,6 występuje wówczas tzw. kwasowość mineralna wody (wywołana mocnymi kwasami) w woda wykazuje silne właściwości korozyjne wobec betonu i żelaza. Ten rodzaj kwasowości bardzo rzadko występuje w wodach powierzchniowych. W zakresie pH = 4,6 – 8,3 oznacza się kwasowość ogólną wody (wywołaną przez sumę kwasów mocnych i słabych) współistniejącą z zasadowością ogólną. Kwasowość wody oznacza się za pomocą miareczkowania potencjometrycznego lub miareczkowania roztworem NaOH wobec odpowiedniego wskaźnika.
INSTRUKCJA
Oznaczenie kwasowości ogólnej i mineralnej metodą miareczkową wobec wskaźników
Szkło,
odczynniki:
-
cylinder
miarowy 100 cm3;
-
kolba
stożkowa 250 cm3;
-
wodorotlenek
sodu, roztwór NaOH, c=0.05 mol/dm3;
- fenoloftaleina,
roztwór alkoholowy 1 %, zobojętniony roztworem wodorotlenku sodowego;
-
oranż
metylowy, roztwór 0.1 %.
Wykonanie
oznaczenia:
Przy oznaczaniu kwasowości ogólnej
odmierzyć za pomocą cylindra 100 cm3 badanych ścieków, przelać do
kolby stożkowej i dodać 3 krople fenoloftaleiny. Roztwór miareczkować
0.05 M wodorotlenkiem sodowym do pojawienia się słabo różowego
zabarwienia, utrzymującego się przez co najmniej 3 minuty. Zanotować ilość
zasady zużytej do zmiareczkowania próbki.
Kwasowość
ogólną obliczyć wg wzoru:
Xog=50 x a/V [mval/dm3]
Kwasowość mineralną obliczyć ze wzoru:
gdzie: a - objętość roztworu 0.05 M
NaOH zużyta do
miareczkowania próbki wobec fenoloftaleiny, cm3; V - objętość próbki
ścieków użytych do analizy, cm3.
Zanotować ilość zasady zużytej do
zmiareczkowania próbki. Jeżeli po dodawaniu metyloranżu pojawi się żółty kolor
oznacza to, że badane ścieki nie posiadają kwasowości mineralnej.
Kwasowość mineralną oznacza się
poprzez odmierzenie 100 cm3 badanych ścieków, dodanie 3 kropli
metyloranżu i miareczkowanie roztworu 0.05 M wodorotlenkiem sodowym do
zmiany barwy z czerwonej na pomarańczową.
Kwasowość mineralną obliczyć ze wzoru:
Xm=50 x a/V [mval/dm3]
gdzie: b - objętość roztworu 0.05 n NaOH zużyta do
miareczkowania próbki wobec metyloranżu, cm3; V - objętość próbki
ścieków użytych do analizy, cm3.
Metodę można stosować tylko dla
ścieków charakteryzujących się niewielką mętnością i barwą.
Kwiecień/maj
22
kwietnia 2016r. odbył się etap okręgowy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności
Rolniczych, w którym wziął udział nasz reprezentant – uczeń klasy IT –
Jakub Żyliński. Kuba brał udział w Olimpiadzie w bloku tematycznym
„ochrona i inżynieria środowiska”. Eliminacje odbywały się w przepięknej
miejscowości, na pograniczu Jury i świętokrzyskiego – Żarnowcu. Kuba,
wśród 18 startujących , zajął 7, bardzo dobre, miejsce. W całej Polsce
na tym etapie startowało 40 uczestników. Nasza szkoła brała udział w tym
bloku tematycznym OWiUR po raz pierwszy i jesteśmy dumni z Kuby, że
zajął tak wysokie miejsce.
Uczestniczymy w projekcie:
"Weź oddech", którego celem jest uświadamianie społeczeństwa o szkodliwości zanieczyszczeń powietrza wskutek, tzw. niskiej emisji. Ich źródłem są przede wszystkim spaliny z samochodów oraz kotłów.
Przygotowaliśmy wspólnie w "Chmurze internetowej" prezentację o ozonie:
Ozon i jego właściwości -prezentacja klasy I TOŚ
Kwiecień/maj
22 kwietnia 2016r. odbył się etap okręgowy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych, w którym wziął udział nasz reprezentant – uczeń klasy IT – Jakub Żyliński. Kuba brał udział w Olimpiadzie w bloku tematycznym „ochrona i inżynieria środowiska”. Eliminacje odbywały się w przepięknej miejscowości, na pograniczu Jury i świętokrzyskiego – Żarnowcu. Kuba, wśród 18 startujących , zajął 7, bardzo dobre, miejsce. W całej Polsce na tym etapie startowało 40 uczestników. Nasza szkoła brała udział w tym bloku tematycznym OWiUR po raz pierwszy i jesteśmy dumni z Kuby, że zajął tak wysokie miejsce.
Uczestniczymy w projekcie:
"Weź oddech", którego celem jest uświadamianie społeczeństwa o szkodliwości zanieczyszczeń powietrza wskutek, tzw. niskiej emisji. Ich źródłem są przede wszystkim spaliny z samochodów oraz kotłów.
Przygotowaliśmy wspólnie w "Chmurze internetowej" prezentację o ozonie:
Ozon i jego właściwości -prezentacja klasy I TOŚ